Fleurs igångsättning

Som ni kanske har förstått så har Fleur varit skadad. Hon blev halt i början av juni 2010, och efter flera veterinärbesök under sommaren och hösten är hon äntligen frisk igen. Dock vet vi inte vad det var för skada, och vad det var som gjorde henne bra, det bara blev så. Det enda vi vet är att det sitter/satt runt hovledsområdet. Hon vilade i ungefär 5-6 månader, stillastående i både box och sjukhage och senare även i vanlig hage i alla gångarter.

Vi började skritta henne för hand i december. Då gick vi ungefär 20 minuter varje gång. I slutet av månaden satt jag på henne för första gången och skrittade ut en runda. Sen har jag fortsatt skrittat henne uppsuttet, dock inte så regelbundet, men i ungefär 2 månader. Nu är vi uppe i ca 30-50 minuter uppsuttet varje gång, och jag har även börjat lägga in lite trav.

Planen är att kräva lite mer i skritt och trav från och med nästa vecka/mars månad. Vi ska även börja försöka träna lite lätta pass för en dressyrtränare någon gång under månaden, samt klättra lite och stärka henne. Förhoppningsvis kommer även underlaget bli någorlunda okej så att det går rida normalt igen.

I april ska jag börja med galoppen, och jobba lite mer med konditionen med hjälp av intervaller osv. Ska även klättra mycket så hon får muskler, samt rida på VARIERAT underlag så senor, kotor och leder stärks. Jag har även tänkt träna lite mer normala pass dressyr och då även för tränare.

Om allt går bra så börjar vi med lite små bommar och hinder i maj. Försiktig ska vi öka på så att vi ligger på ungefär 60-80 cm i slutet av månaden. Här blir det mycket cavaletti, studs och andra stärkande övningar, men även lite banhoppning mot slutet. Har även planer på att åka ut på en liten klubbdressyr den 15 maj, i Stackebo, som en liten mjukstart.

Juni månad kommer gå till att stärka det sista, och mycket konditionsjobb. Den 6 juni är det klubbhoppning i Stackebo, och om vi är redo så tänkte jag åka på den. Då blir det hoppdebut nästan exakt ett år sen hon skadades. Jag vill även komma ut på en lokal tävling vecka 24 om allt går bra, och då hoppa 80 & 90 cm. Vecka 26 är det hoppläger på AW, och då vill jag gärna kunna ha med Fleur. Dock tänker jag inte rida med på långritten med henne, utan spar på henne lite.

Allt detta är såklart OM hon håller för arbete. Hon kan likaväl bli halt när jag börjar trava henne mer regelbundet, och då är allt arbete bortkastat och det finns då inget mer att göra. Men vi får hoppas på det bästa, och jag ska göra allt för att min stjärna ska bli hel och fit for fight igen!


sista rosetten, sista tävlingen innan skadan...!

/ emma



Kommentarer
nellie -

åh hoppas verkligen att allt går som det ska och att hon håller sig frisk.

ska hålla alla tummar och tår jag kan.

du är värd det bästa nu emma!<3

2011-02-23 - 19:22:31
Felicia -

Åh, vad fin Fleur är :) Hoppas hon håller sig frisk!

2011-02-23 - 20:21:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackbacks